پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
دوشنبه ١٠ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۱۸ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۱۱۳ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۱۹۸۵۲ مورد

پنج شنبه ٧ بهمن ١٤٠٠ ساعت ١١:٣ ق.ظ   ( بازدید : 671 نفر )

کارشناس بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نکاتی را درباره دستگاه گوارش بیان و اصلاح سبک زندگی در این خصوص را ضروری بیان کرد.

دکتر «فلوریا انفرادی» در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وب‌دا گفت: نوع مواد غذایی که مصرف می شود و نظم در خوردن بسیار برای سلامت دستگاه گوارش مهم هستند.

وی با بیان این که غذا باید سالم و مملو از فیبر باشد، افزود: امروزه اهمیت مصرف فیبر در دستگاه گوارش به خوبی مشخص شده است. فیبر بخشی از مواد غذایی است که هضم و جذب نمی شود اما در سلامت دستگاه گوارش بسیار مهم است چون مانع از یبوست می شود و هضم غذا را راحت تر می کند.

کارشناس بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان این که مصرف میوه، سبزیجات، حبوبات، مواد غذایی ارگانیک، طبیعی و غیرفراوری شده شامل فیبر هستند و می توانند سلامت دستگاه گوارش را تامین کنند، اضافه کرد: خوردن مواد غذایی شور و چرب، خیلی ترش و با هضم دشوار موجب مشکلاتی برای دستگاه گوارش می شود.

وی با اشاره به این که تحرک بدنی و ورزش خیلی در هضم غذا موثر است، بیان کرد: با ورزش، حرکت روده بیشتر می شود و به فرایند هضم بسیار کمک می کند.

دکتر «انفرادی» بر نداشتن استرس بسیار تاکید و بیان کرد: گفته می شود دستگاه گوارش مغز دوم انسان است، اگر استرس و اضطراب شدید داشته باشیم به سرعت در عملکرد دستگاه گوارش مشکلاتی ایجاد می شود بنابراین سلامت روح و روان خیلی در سلامت دستگاه گوارش موثر است.

وی ادامه داد: متاسفانه امروزه برخی سرطان ها به ویژه سرطان ها گوارشی بیشتر دیده می شوند به ویژه در استان خراسان شمالی سرطان های مری، معده، روده و روده بزرگ شایع تر هستند که می توانند در اثر شیوه غلط زندگی ایجاد شوند.

وی یادآور شد: سرطان ها نشانه هایی دارد که باید به آن ها توجه کرد به ویژه سرطان روده بزرگ که تشخیص به موقع آن می تواند نجات بخش باشد بنابراین هر اتفاقی که در دستگاه گوارش می افتد باید پیگیری و نباید نادیده گرفته شود.

کارشناس بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: دستگاه گوارش شامل لوله ها و غدد گوارشی و دارای 7 تا 9 متر طول است. غدد گوارشی در این دستگاه وجود دارد که موجب هضم و جذب غذا می شوند. این غدد، شامل غدد بزاقی، غدد گوارشی در معده و روده ها و همچنین کیسه صفرا، لوزالمعده و کبد است.

دکتر «انفرادی» ادامه داد: دندان ها نقش بسیار مهمی در فرایند هضم و جذب غذا دارند و متاسفانه افرادی که دندان ندارند و عمل جویدن را به خوبی انجام نمی دهند دچار مشکلات گوارشی می شوند، بنابراین باید غذا به خوبی جویده شود.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.